29 październik 2019

Dziś Światowy Dzień Udaru Mózgu

okładka książki Szlag mnie trafił / nadesłane
W Polsce co 8 minut ktoś dostaje udaru mózgu. W ciągu roku do szpitali trafia około 80 tysięcy ludzi. Około 1/3 umiera w ciągu pierwszego roku. 60% z tych, którzy przeżywają do końca życia pozostają niepełnosprawni.
Monika Michalak, bohaterka książki Łukasza Grassa Szlag mnie trafił, należała do tej grupy chorych, która teoretycznie powinna była umrzeć po kilku dniach ze względu na zbyt późno otrzymaną pomoc. Jednak jej ogromna determinacja i niezłomny charakter sprawiły, że dziś jest w stanie opowiedzieć swoją historię.

“Ruda”, bo tak nazywają ją znajomi, zawsze miała pod górkę. Atrakcyjna kobieta, matka dwóch synów,  od najmłodszych lat wie, że wszystko trzeba samemu wyszarpać, bo nikt nic nie daje za darmo. W wieku osiemnastu lat rozstaje się z rodzinnym domem, matką i ojczymem i rusza w świat. Czerpie z życia garściami, jest uparta, czasami pyskata i nieustępliwa, nie zawsze bywa miła. Jako czterdziestolatka ma niezłą pracę, dom wypełniony śmiechem dzieci, paru przyjaciół. W ciągu jednego dnia wszystko traci. Doświadcza jednego z najbardziej skomplikowanych udarów pnia mózgu. Początkowo lekarze nie rozpoznają udaru, a Ruda nie otrzymuje w porę pomocy.

Kiedy trafiła wreszcie do szpitala, niedokrwienie wyrządziło już ogromne szkody. Na skutek udaru doznała porażenia czterokończynowego, nie działał żaden mięsień w jej ciele. Nie tylko nie mogła ruszyć palcem, ale nie funkcjonowała również mimika jej twarzy. Monika jednak słyszała i widziała. Całym ciałem próbowała przekazać: jestem, rozumiem was, żyję! Niestety nikt jej nie słyszał, a na pytanie jej matki zadane nad łóżkiem: „Kiedy umrze”, usłyszała odpowiedź lekarza: „Za kilka dni”.

Pewnego dnia coś drgnęło. Jeden z lekarzy zauważył, że Monika wodzi świadomie wzrokiem. „Czy pani mnie słyszy? Czy pani mnie widzi? Jeśli tak, proszę mrugnąć dwa razy” - usłyszała prośbę lekarza. Od tej chwili w Rudą wstąpiła nowa nadzieja i nowe życie. Zaczęła mrugnięciami porozumiewać się z personelem szpitala i najbliższymi. Jej wewnętrzna energia wróciła ze zdwojoną siłą. Ruda postanowiła walczyć o powrót do zdrowia za wszelką cenę.

Łukasz Grass, autor bestsellerowej biografii ironmana Jerzego Górskiego Najlepszy, podjął próbę przedstawienia tej walki. Strona po stronie prowadzi czytelnika przez historię, która opowiada o tym, jak nie licząc się z życiem, można się trochę przeliczyć. I o sile drzemiącej w człowieku. I przede wszystkim o udarze. Dlaczego Ciebie ma ominąć. I o tym, co w życiu jest ważną pierdołą. A także o odpowiedzialności za własne życie – teraz, a nie dopiero kiedy zdarzy się nieszczęście.

Jednak nie tylko Monika jest bohaterką tej książki. Dzięki niej poznajemy rzesze ludzi, którzy w pocie czoła, za kiepskie wynagrodzenie podejmują się rehabilitacji i leczenia pacjentów po udarze mózgu. To pielęgniarki, pielęgniarze, rehabilitanci i lekarze, którzy nie tylko opracowują i pomagają wykonywać niezbędne ćwiczenia, ale są także psychologami, kumplami, fryzjerami i po prostu przyjaciółmi, którzy w odpowiednim momencie powiedzą: weź się w garść.

Kiedy Monika Michalak doznała udaru mózgu, jej życie wywróciło się do góry nogami. Straciła stały kontakt z dziećmi, które były mąż musiał zabrać do Norwegii. Straciła też dom na kredyt, pracę i perspektywę normalnego życia. Dziś, dzięki ludziom dobrej woli, bezinteresownej pomocy, stara się wrócić do funkcjonowania w społeczeństwie. Założyła stronę na Facebooku pod nazwą „Szlag mnie trafił”, gdzie opowiada o swojej chorobie i rehabilitacji.

Książkę Szlag mnie trafił można kupić na stronie https://literia.pl/szlag-mnie-trafil

Łukasz Grass
Autor książek: „Szlag mnie trafił”, „Najlepszy. Gdy słabość staje się siłą”, „Trzy mądre małpy”.  Dziennikarz (m.in. redaktor naczelny Business Insider Polska, TVN24, TOK FM). Historia, którą opisał w powieści biograficznej „Najlepszy” doczekała się również ekranizacji. Obraz Łukasza Palkowskiego pod tym samym tytułem zdobył aż pięć nagród na FPFF w Gdyni. Książka Grassa wskoczyła na listę bestsellerów Empiku. W ciągu kilku miesięcy od ukazania się na rynku sprzedało się ponad 50 tysięcy egzemplarzy.

Monika Michalak
Bohaterka tej książki w wieku 39 lat dostała bardzo poważnego udaru niedokrwiennego pnia mózgu, co na wiele miesięcy przykuło ją do łóżka. W konsekwencji rozwarstwienia tętnicy kręgowej lewej i podstawnej doznała czterokończynowego porażenia, tzw. zespołu zamknięcia. Mogła jedynie mrugać oczami i przez 4 miesiące tylko tak porozumiewała się z lekarzami i najbliższymi. Jedno mrugnięcie oznaczało NIE, dwukrotne TAK. „Czułam się jak ciało do eksperymentu” – tak Monika opisuje swoje odczucia. Uratowały ją niezwykła wola walki i długa rehabilitacja. Monika Michalak doznała udaru 29 października 2014 roku w Światowy Dzień Udaru Mózgu ustanowiony przez World Stroke Organization w 2006 roku.
 
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Górkowie Iławskim





Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.